woensdag 19 maart 2008

Eerbetoon Hugo Claus op Canvas

De belangrijkste Vlaamse auteur van de laatste vijftig jaar overlijdt. Één van de grootste Vlaamse culturele inspirators ooit. Bij Canvas, de zender voor meerwaardezoekers en liefhebbers van cultuur, wordt meteen het uitzendschema aangepast. Portretten, getuigenissen, interviews, films, koste nog moeite wordt gespaard, tenminste na het voetbal. Hoe kan het dat één van de belangrijkste culturele gebeurtenissen van 2008 moet wijken voor een domme bekerwedstrijd?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Een overlijden van een cult(uur)figuur - met alle respect - is geen culturele gebeurtenis. Er is nog tijd genoeg om aan 'tributes' te werken. Een pavloviaanse overdosis 'in memoriam' kan voor meerwaardezoekers (die HC overigens meestal toch al wel kennen) averechts werken. Ik ben zeker geen voetballiefhebber, maar we moeten nu ook niet overdrijven in de andere zin.

Anoniem zei

JS, zo belangrijk kan het toch niet geweest zijn. Ik ken mensen die op dat moment een pint aan het drinken waren in de Zijbeuk :)

Gucht

Anoniem zei

Ik vind de zin "Een pavloviaanse overdosis 'in memoriam' kan voor meerwaardezoekers" eigenlijk gewoon de culturele gebeurtenis van het jaar.

JS zei

Het overlijden van cult(uur)figuur Curt Cobain werd door gerenommeerde muziekbladenbladen als NME en Rolling Stone anders wel verkozen tot belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de rock.
Het blijft hoe dan ook belachelijk om een zender op te richten die de thuishaven wil zijn voor liefhebbers van de betere film, serie, documentaire,… en die dan minstens één maal per week van de kaart te vegen voor een potje voetbal, tennis, wielrennen, enz… een leuke reportage over bobsleeën niet te na gesproken. Ik denk dat zulks bij de meerwaardezoekers al een heel andere pavloviaanse reflex geconditioneerd heeft.

Anoniem zei

Met dat laatste ben ik het overigens wél helemaal eens: hoog tijd voor een volwaardige sportzender die niet in de weg loopt van Canvas. En dan bedoel ik niet 'voetbal-, wielrennen- en tenniszender' waar een handvol pathetische commentatoren van elke scheet een sportevenement an sich maakt.
En ivm Cobain: wanneer over iets tijd genoeg gaat om in een juiste historische context gezien te worden, kan het idd een extra dimensie krijgen. Maar dat is hier niet het geval: Claus is dood, punt. Zijn oeuvre was als je wil een lang gerokken cultureel gebeuren. Maar zijn dood is geen eind van een tijdperk. Dat was al voorbij sinds de man ziek was geworden.
Ik erken natuurlijk zijn impact als Vlaams cultuurfenomeen, al was ik zelf nooit een liefhebber. Te moeilijk, zeker...

Anoniem zei

Blijkbaar leven we ook nog in aparte tijdzones: het is nu 00.27 en de 'post detail' zegt halfvijf in de namiddag. Beam me up, Jannie